Listing 1 - 10 of 47 | << page >> |
Sort by
|
Choose an application
Choose an application
Vlaams Parlement --- Vlaanderen --- Politiek
Choose an application
Regelgeving opmaken is een kostelijke zaak. Net om die reden wil men dat het goed en kwaliteitsvol gebeurt zodat reparaties niet nodig zijn. Zeker in tijden van economische crisis is een thema als kwaliteit van regelgeving zeer belangrijk. In dergelijke situaties zijn zaken zoals efficiëntie, effectiviteit, zuinigheid, rechtszekerheid, … des te belangrijker. Dit zijn allemaal zaken die kunnen verwezenlijkt worden wanneer men regelgeving kwaliteitsvol opmaakt. Daarom lijkt het me interessant om dit onderwerp nu, anno 2012, aan te snijden. Het Vlaams Parlement maakt zowel zelf decreten (wetgevende functie) als dat men deze controleert (controlefunctie).In deze masterproef ga ik na in hoeverre het Vlaams Parlement een rol speelt anno 2012 inzake kwaliteitsvolle regelgeving. Ik onderzoek in hoeverre het Vlaams Parlement haar controlerol wat betreft kwaliteitsvolle regelgeving uitoefent. Verder bekijk ik of het Parlement inzet op haar rol als wetgevend orgaan en hierbij aandacht besteedt aan de kwaliteit van regelgeving. Via een uitgebreid literatuuronderzoek, gevolgd door een diepgaand praktijkonderzoek behandelde ik dit thema. Voor mijn praktijkonderzoek nam ik van stakeholders (veertien) diepte interviews af en gebruikte ik allerhande parlementaire stukken omtrent dit onderwerp.
Evaluatie. --- Kwaliteitsvolle regelgeving. --- Vlaams Parlement.
Choose an application
Choose an application
verzameling Vlaams Parlement (Brussel) --- hedendaagse kunst
Choose an application
Choose an application
Gemeenschap --- Vlaams Parlement --- Federale overheid --- Regering
Choose an application
332 Vlaams Parlement --- 620 Kunst --- Art --- Belgium --- art collections
Choose an application
België --- Grondwettelijk recht --- Vlaams parlement --- Vlaanderen --- staatsinrichting --- software. --- België. --- politiek
Choose an application
Doelstelling: Deze masterproef probeert een antwoord te geven op de volgende vier vragen: (1) In welke mate maken tolken gebruik van aarzelingsmarkeerders? (2) Waar komen aarzelingsmarkeerders voor in de zinseenheden van tolkprestaties? (3) Welke zinselementen omringen aarzelingsmarkeerders in tolkprestaties en, tot slot, (4) hanteren tolken aarzelingsmarkeerders op dezelfde wijze als gewone sprekers? Middelen of methode: Het onderzoek baseert zich op twee corpora. Het eerste corpus bestaat uit de tolkprestaties van 62 toespraken die werden gehouden in het Europees Parlement op 3,5 en 24 april 2006, op 17 mei 2006 en op 1 en 12 juni 2006. Het tweede corpus maakt deel uit van de component g van het Corpus Gesproken Nederlands. In een eerste fase van de analyses werden de aarzelingsmarkeerders geïnventariseerd. Vervolgens werd bepaald of de aarzelingsmarkeerders voor de eerste werkwoordspool werden uitgesproken, in de eerste werkwoordspool, tussen de eerste en de tweede werkwoordspool, na de tweede werkwoordspool of in de tweede werkwoordspool. Tot slot hebben wij nagegaan welke zinselementen de aarzelingsmarkeerders voorafgingen en welke zinselementen de aarzelingsmarkeerders volgden. Resultaten: Tolken en gewone sprekers lijken zich op een ietwat andere manier te bedienen van aarzelingsmarkeerders. Twee verschillen springen in het oog. Enerzijds hebben onze tolken in verhouding bijna drie keer meer hun toevlucht genomen tot de aarzelingsmarkeerders euh en euhm. Anderzijds hebben ze de aarzelingsmarkeerders beduidend minder vaak uitgesproken na en in de tweede werkwoordspool.
Aarzelingsmarkeerders. --- Corpusstudie. --- Europees Parlement. --- Gesproken taal. --- Tolken. --- Vlaams Parlement. --- Volksvertegenwoordigers.
Listing 1 - 10 of 47 | << page >> |
Sort by
|